„Stomatologia zachowawcza to szeroka dziedzina, obejmująca działania
profilaktyczne, lecznicze i odtwórcze, mające na celu utrzymanie zęba
w zdrowiu i właściwej kondycji estetycznej.”

Stomatologia Zachowawcza

Stomatologia zachowawcza to szeroka dziedzina, obejmująca działania profilaktyczne, lecznicze i odtwórcze, mające na celu utrzymanie zęba w zdrowiu i właściwej kondycji estetycznej. Oferuje pacjentom podstawową pomoc w walce z próchnicą i jej skutkami, co jest najczęstszym powodem wizyt u stomatologa. By zrozumieć istotę profilaktyki, należy poznać podstawową anatomię zęba oraz mechanizm w jakim dochodzi do powstania próchnicy i jej postępu.

W wyniku niedostatku higieny, na odsłoniętych w jamie ustnej strukturach zębów, czyli szkliwie, a często także cemencie korzeniowym (gdy zęby dotknięte są chorobą pieriodontologiczną), odkładają się resztki pokarmowe, które wraz z substancjami pochodzącymi ze śliny, budują płytkę nazębną. Bytujące w niej bakterie m.in. Lactobacillus acidophilus i Streptococcus mutans mają korzystne warunki do rozwoju. Żywią się one cukrami i przetwarzają je w kwasy (przeważa kwas mlekowy) trawiące tkanki zęba. Pierw szkliwo – w tej fazie pacjent nie zgłasza bólu, może natomiast zauważyć zmianę barwy części powierzchni zęba na mlecznobiałą, bądź w bruzdach na ciemną. Dalej, proces rozwijając się. obejmuje zębinę, w której strukturze znajdują się liczne kanaliki, a w nich zakończenia nerwowe, wywodzące się z miazgi zęba. Na tym etapie, zmianom barwy (często subtelnym), może towarzyszyć ból, a także co charakterystyczne, nadwrażliwość w czasie spożywania słodkich pokarmów. Zależnie od zaawansowania, w tym stadium, najczęściej udaje się jeszcze uratować żywotność zęba. Inaczej gdy choroba przeniknie głębiej, do komory. Rozwinięcie stanu zapalnego przez wypełniającą ją miazgę, objawiającego się samoistnym bólem, prędzej czy później prowadzi do jej martwicy. W tej sytuacji jedynym sposobem zachowania zęba jest leczenie kanałowe. Pamiętajmy, że próchnica to choroba zakaźna, może być przenoszona między poszczególnymi zębami, ale także z jednej osoby na drugą. Dlatego zachęcamy naszych pacjentów do regularnych wizyt, by uchwycić zmiany w możliwie wczesnej fazie i nie dopuścić do poważniejszych powikłań. Zapraszamy!

Endodoncja

W wyniku wielu procesów chorobowych, tj. próchnicy, stanów zapalnych przyzębia, patologicznego starcia, przeciążenia, czy też urazów może dojść do martwicy zębów i związanych z nią powikłań. Pierwszym symptomem zwiastującym śmierć zęba jest ból samoistny, początkowo okazjonalny, z czasem częstszy, a w ostatniej fazie ustępujący. Wraz z martwicą miazgi, dochodzi do niedokrwienia tkanek zęba, niedostatecznego ich odżywienia i w konsekwencji zmiany zabarwienia korony na kolor od szarego do brązowego. W tej sytuacji często dochodzi do rozwoju zapalnych zmian okołowierzchołkowych, mogących być przyczyną konieczności ekstrakcji zęba. Ratunkiem w takich przypadkach jest leczenie endodontyczne, czyli kanałowe. Jego celem jest otwarcie komory zęba, odnalezienie kanałów korzeniowych, odpowiednie ich chemiczno-mechaniczne opracowanie, a przez to i oczyszczenie z bakterii, a następnie szczelne wypełnienie biokompatybilnym materiałem jakim jest gutaperka.

zamknij